Uncategorized

Mindset

Hoe behaal ik mijn doelen en onderhoud ik mijn behaalde resultaten?

Zijn jou doelen realistisch en heb jij een goed plan om ze uit te voeren? Want een doel zonder een goed plan is alleen een wens

Een goed plan begint dus met het vaststellen van een realistisch doel. Je moet je doel duidelijk formuleren om het concreet te kunnen maken. Dus niet een gespierder lichaam of een sixpack willen hebben. Dat zijn wensen en dromen. Je moet jou doel zo gedetailleerd mogelijk maken en het moet echt haalbaar zijn. Dus realistisch.

En laat mij jou alvast meegeven dat een lichaam als een Marvel stripfiguur, een Arnold Schwarzenegger of afgetrainde Madonna geen realistische doelstelling is.

Wat kan er nou bij jou voor zorgen dat je kan werken aan je doelen en de behaalde resultaten kan onderhouden?

Motivatie: Motivatie is datgene wat tot een bepaald gedrag drijft. Wanneer er weinig tot geen motivatie aanwezig is, is het vrijwel onmogelijk om nieuwe veranderingen te laten plaatsvinden. Motivatie is de basis en zonder een goede basis……………

Omgeving: Een vertrouwde sociale omgeving speelt een belangrijke rol in het wel of niet behalen van je doelen. Niks is vervelender als jij werkt aan een doel en je omgeving dit constant probeert te saboteren en je mindset hierdoor negatief beïnvloedt.

Je kent het vast wel; jij bent altijd maar met jou lichaam bezig, dat kan niet gezond zijn. Of; afgelopen 10 jaar zijn er 75 mensen omgekomen in de sportschool en maar één van het eten van een Big Mac…………

Tja jaloezie van hen die het zelf niet kunnen opbrengen.

Word je door je sociale omgeving in een hoekje gedrukt met allerlei negatieve consequenties van je gedrag, dan is de kans klein dat je dat gedrag wilt veranderen.  Het ervaren van veiligheid is een belangrijke vervolgstap op weg naar doelstelling.

Groei mindset: Hoe onrealistischer de doelen zijn, hoe lager de kans is op slagen. Het vervelende hiervan is dat wanneer je faalt, het de volgende keer moeilijker wordt om aan je doelen te werken.

Werk er daarom aan om een ‘groei mind-set’ te vormen. Dit houdt in dat je niet focust op prestatie doelen gebaseerd op motivatie vanuit je ego, zoals het x aantal kg willen verliezen of x aantal kg willen wegen.

Mensen met zulke doelen zijn bereid om er iets voor te doen, maar wanneer het moeilijker wordt, geven ze gauw op. Ze verliezen motivatie doordat ze op het eindpunt focussen en door te falen is je eindpunt uit het zicht.

Mensen met een ‘groei mind-set’ daarentegen doen het op de lange termijn beter dan mensen met specifieke prestatiedoelen. Met een groei mind-set is falen een leerpunt en geen wegblokkade.

Niet opgeven: Wanneer het elke keer mislukt om je doelen te behalen, wordt het elke keer steeds makkelijker om op te geven. Het behalen van je doelen wordt op deze manier steeds moeilijker.

Kennis en ervaring: Naast motivatie spelen kennis en ervaring een enorm belangrijke rol in het veranderingsproces. Het is daarom belangrijk om de onderliggende principes te leren van leefstijlverandering i.p.v. willekeurige diëten en schema’s te volgen.

Door van een goede coach de juiste principes aangeleerd te krijgen, kun je dit heel je leven meenemen. Dit zorgt ervoor dat je niet alleen je doelen kan behalen, maar ook kan onderhouden. Door eenmaal gewoontes te hebben gevormd, ben je ook niet meer afhankelijk van wilskracht en kan alles op auto-piloot draaien.

Zelfs in periodes dat het minder goed gaat (een crisis), zou je hier aan de hand van een plan beter uit moeten kunnen komen dan voorheen.

Conclusie:

Het is niet makkelijk om nieuwe gewoontes te vormen. Als je hier eenmaal in slaagt, is dit een enorme verbetering van je leven. Een goede coach kan jou helpen met het vormen van nieuwe gewoontes en een duurzame leefstijl.

Het is ook mogelijk om alles zelf uit te zoeken, maar wordt dit een lastige opgave als dit niet je vakgebied is. Het is namelijk moeilijk om de feiten van de fabels te onderscheiden. In het slechtste geval ga je erop achteruit en verlies je de motivatie om überhaupt positieve veranderingen na te willen streven.

Eén reactie

  • Marianne

    Beste Peter,
    Het heeft mij bloed, zweet en tranen gekost, nog steeds, maar het is het allemaal waard!
    Door jou motivatie, en mijn volharding en de wil om door beweging weer in beweging te komen ben ik op een punt aangekomen dat mijn lijf van bijna 55 jaar oud vitaler is dan de 30 jaar ervoor. En het is fijn om fysiek zo sterk te zijn geworden, maar vooral voor mijn mentale welzijn is het goed geweest dat ik ik je adviezen en motivatie geaccepteerd hebt, geluisterd hebt en hard meegetraind hebt om mijn doelen te verwezenlijken.
    Ik ben je dankbaar voor de leerzame trainingen en adviezen.

    Marianne

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.