Uncategorized

Hoe kom ik aan discipline om af te vallen.

Het is een bekend verhaal: niet kunnen afvallen. Elke dag probeer je het weer: een bakje yoghurt met fruit voor het ontbijt, een salade voor de lunch en tussendoor alleen water. Het lijkt zo goed te gaan, tot je rond een uur of vier in een dip belandt en toch maar naar de koekjes of chips grijpt. “Morgen ga ik weer op dieet,” beloof je jezelf, maar diep van binnen weet je dat het morgen waarschijnlijk weer zo gaat.

Altijd morgen op dieet.

Allereerst: weet dat je niet de enige bent. Maar liefst 80% van de mensen die in 2018 een dieet volgden gaven aan dat ze het moeilijk vinden om verleidingen te weerstaan en dit waarschijnlijk de rest van hun leven zullen hebben. Bijna de helft van deze afvallers noemde verleidingen als hoofdreden van het mislukken van hun diëten. Gelukkig kan het ook anders. Met deze tips kun je vandáág nog trouw blijven aan je voedingsplan (dieet is eigenlijk niet het juiste woord, want dit slaat op leefregels voor afvallen om medische gronden) en snel én gezond afvallen.

Eet anders

Een goede manier om de beruchte middagdip tegen te gaan, is het opnieuw indelen van je maaltijden. Stap af van de drie maaltijden per dag en eet zes keer per dag een kleine portie. Zo houd je de spijsvertering goed op gang. Omdat er op deze manier minder tijd tussen je eetmomenten in zit, hoef je ook minder lang rond te lopen met trek. Eet op deze momenten vooral producten die het hongergevoel onderdrukken, zoals eiwitten, langzame koolhydraten en veel groente.

Eet consistent

Als je altijd de zelfde hoeveelheden eet (aantal sneeën brood, hoeveelheid kwark, yoghurt, avondeten, etc.) dan weet je waar je staat. Meten = weten. Dan is het ook makkelijker om te bepalen wat je gaat minderen om jou doel te behalen.

Koop verstandig

Boodschappen doen terwijl je honger hebt is één van de grootste valkuilen. Juist dan kom je in de verleiding om ongezonde dingen in je mandje te gooien of om bij de kassa nog snel een reep chocola af te rekenen die je vervolgens in de auto opeet. Doe daarom altijd boodschappen na een maaltijd. Als dit niet kan, eet dan vlak van te voren een gezond tussendoortje. Dat maakt het een stuk makkelijker om de verleidingen in de winkel te weerstaan. Onthoud: wat je niet koopt, kun je ook niet opeten. En wat er niet aankomt………

Lukt het nou echt niet om de verleidingen in de supermarkt te weerstaan? Bestel dan je boodschappen online. Dit kan bij onder andere Jumbo en Albert Heijn. Veel gezonde ingrediënten (kaas, brood, vis, groente, noten et cetera) kun je ook op de markt kopen. Vaak is dit nog goedkoper ook!

Kook zelf

Kijk eens goed naar de inhoud van je boodschappenmand of de ingrediëntenlijst in je receptenboekje. Gebruik je vaak zakjes kruidenmix, pakjes voor wereldgerechten of kant-en-klare pastasaus? Dan kun je hier aardig wat calorieën besparen. Dergelijke pakjes en zakjes bevatten vaak suiker, veel zout en allerlei conserveringsmiddelen en smaakversterkers. Op het internet en in kookboeken kun je precies vinden hoe je al die dingen zelf kunt maken, lekkerder én gezonder.

Bedenk waarom je eet

Er zijn twee soorten eetgedrag te onderscheiden. Aan de ene kant is er functioneel eetgedrag, waarbij je eet omdat het nu eenmaal moet (brandstof/energie voor jou lichaam, zodat het optimaal kan functioneren) of uit sociaal oogpunt, zoals op een feestje.

Daartegenover staat disfunctioneel eetgedrag, namelijk eten omdat je je verveelt, omdat je gestrest bent of als troost. Vooral eten uit stress is een boosdoener. Wanneer je gestrest bent maakt je lichaam meer cortisol aan, een stresshormoon dat onder andere zorgt voor meer trek in vet voedsel. Tijdens perioden van langdurige stress houd je ook meer vet vast in je buikstreek. Ga daarom bij jezelf na wáárom je op het punt staat om iets ongezonds te eten en zoek een andere manier om met je verveling of emoties om te gaan.

Hoe kan jij je weer gelukkig voelen zonder disfunctioneel te eten?

Stel haalbare doelen

Stel een haalbaar doel op. Met een crash dieet kun je weliswaar in korte tijd veel afvallen, maar er zitten veel risico’s aan verbonden. Vooral omdat het merendeel van het gewichtsverlies uit vocht bestaat. Bovendien komt vaak het gewicht weer terug (het beruchte jojo-effect). Een halve kilo per week afvallen is een beter voornemen. Vooral als dit dan hoofdzakelijk uit vet bestaat. Dit is ook makkelijker vol te houden. Wees niet te streng voor jezelf als je een week niet bent afgevallen en denk vooral niet dat je dieet is mislukt. Als je blijft doorzetten val je vanzelf weer af.

Afvallen hoeft geen afzien te zijn.

Nu is het niet zo dat je de rest van je leven geen chocola meer mag eten. In tegendeel, het is prima om jezelf af en toe te belonen met iets lekkers, maar houd mate en kies voor een paar blokjes chocola in plaats van de hele reep. Neem er ook echt de tijd voor. Kauw langzamer en probeer het goed te proeven. Zorg ervoor dat het een 10 waard is. Niet alleen is het beter voor je om langzaam te eten (zo krijg je eerder een verzadigd gevoel), ook wen je er zo aan om het snacken als een echt verwenmoment te zien.

Ook is het een goed idee om jezelf af en toe te belonen. Ben je twee kilo afgevallen? Trakteer jezelf op een bos bloemen, een leuk tijdschrift of een avondje naar de bioscoop. Deel deze overwinningen vooral met vrienden of familie; gedeelde vreugd is dubbele vreugd.

Last but not least.

Afvallen doe je in eerste instantie voor jezelf en niet om een ander te plezieren. Durf trots te zijn op de behaalde resultaten. En vergeet niet dat in eerste instantie niet meer dikker worden ook al een resultaat is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.