Uncategorized

Wat is jou lifestyle?

Zoals ieder jaar weer liggen rond deze tijd de goede voornemens weer op de loer. “Dit jaar ga ik echt afvallen en/of gezonder leven” is een van de meest gestelde voornemens (en het kan nog wel even wachten, want het jaar duurt nog lang)

En meestal word daar ook handig op ingesprongen door weer een nieuw “revolutionair” dieet te lanceren

Diëten komen en gaan, maar overgewicht en obesitas blijven bestaan.

Daar valt geld mee te verdienen.

Er wordt een enorme hype gecreëerd. Heel veel mensen in de fitness en voedings industrie verdienen (vaak in korte tijd) veel geld aan zo’n “revolutionair” dieet. Ze promoten het alsof hun leven er vanaf hangt. Het is het beste dieet wat er is, voor iedereen! Na een tijdje is de hype voorbij en verdwijnt het dieet weer. Er is namelijk weer een ander beter dieet (hoe verwonderlijk). Iedereen springt er weer in. Dit dieet is het! Enzovoorts, enzovoorts.

Resultaat is dat heel veel mensen telkens iets nieuws proberen. Veelal met weinig of zonder resultaat. Er is namelijk geen magische pil. Er is geen makkelijke weg. De basis is en blijft hetzelfde.

Om af te vallen moet je een calorietekort creëren. Dus minder eten dan wat je verbruikt. Precies zoals jou Oma altijd al zei: “ieder pondje komt door het mondje”.

Zullen wij eens een paar van die diëten door gaan nemen?

Paleo dieet:

Een aantal jaar geleden ging iedereen aan het Paleo dieet, ook wel caveman dieet genoemd.

We moesten eten als een holbewoner. Dat deden onze voorouders immers ook. Die aten geen McDonalds, of all you can eat sushi. Onze voorouders waren gezond (of dat houden we onszelf voor). Ons lichaam is ook niet gemaakt voor het eten van nu. Daarom sluiten we alle “slechte” dingen uit en eten we alleen als een holbewoner.

Waarschijnlijk zijn er in die tijd toch een hoop mensen dood gegaan aan de honger maar dat even terzijde. Maar van Paleo val je af! Je bent een stuk gezonder. Dus het is een top dieet.

Paleo wil dat we eten als een holbewoner. Geen zuivel. Mensen zijn namelijk de enige zoogdieren die nog zuivel consumeren na de zuigeling periode en dat hoort niet. Verder alleen onbewerkte voeding. Dus niks uit een pakje of zakje.

Hoe het werkt? Er word een calorietekort gecreëerd

Intermittent fasting:

Ooit gehoord van Intermittent fasting?

Intermittent fasting is niets anders dan een bepaalde periode per dag vasten. Bijvoorbeeld van 20.00 uur in de avond tot 12.00 uur de volgende middag. We eten alles in 8 uur. We eten 16 uur niet. Dit is goed voor vetverlies, en het stabiel houden van onze bloedsuikerspiegel. Je voelt je fantastisch. En je verliest vet.

Intermittent fasting wil dus dat we alleen binnen een bepaalde tijdsperiode eten. Daarbuiten vasten we.

Hoe het werkt? Er word een calorietekort gecreëerd

Ketogeen dieet:

Is ook leuk. Alleen maar goede vetten eten, heel weinig koolhydraten en net voldoende eiwitten. Ons lichaam werkt namelijk beter op vetten. Het verbetert je cognitief vermogen. Je hersenen hebben namelijk liever vetten dan koolhydraten. Je hebt geen dips meer gedurende de dag omdat je weinig tot geen suikers eet.

Je moet even één á twee weken door de “keto  flu”. Maar als je daar doorheen bent voel je je beter dan ooit. En het mooie is, je verliest vet bij het leven. Revolutionair!

Het Keto dieet wil dus dat we 85-90% goede vetten eten, een beetje proteïne, heel weinig koolhydraten.

Hoe het werkt? Er word een calorietekort gecreëerd

Carnivoor dieet:

Wellicht heb je er al van gehoord. Deze is echt de bom! Je mag namelijk alleen maar vlees eten, 100% vlees. Ik kan me wel wat tekortkomingen bedenken bij deze dieet vorm (micronutriënten bijvoorbeeld).

Maar je valt er van af. Je voelt je fantastisch. Hoopjes mensen in Amerika zweren erbij. (Hmmm, toch het land met het meeste overgewicht?, oh ja, een hamburger is toch ook vlees)

Hoe het werkt? Er word een calorietekort gecreëerd

Weightwatchers:

Dit dieet wil dat je punten telt op basis van de caloriewaarde van voeding.

Hoe het werkt? Er word een calorietekort gecreëerd

Atkins:

Dit dieet wil dat we hoog in proteïne (eiwitten) zitten, medium in vet en zeer laag in koolhydraten

Hoe het werkt? Er word een calorietekort gecreëerd

The Game Changers:

De meest recente. Al gezien op Netflix? Best wel interessant. Een documentaire  over plantaardig of voornamelijk “plantbased”eten, voornamelijk gericht op sporters, die veel stof doet opwaaien. Deze wil jou dus de overstap doen maken naar een veganistisch dieet.

Dit dieet wil aangeven dat dieren slechts een ‘tussenpersoon zijn’. Dieren eten planten, wij eten dieren. De eiwitten zouden dus indirect vanuit planten bij ons komen via dieren en we zouden dus net zo goed zelf de planten kunnen eten en de tussenstap van het dier kunnen overslaan. Mens, dier en milieu worden hier beter van.

Ik heb hier mijn eigen mening over, maar daar gaat het hier nu niet om.

Hoe het werkt?…………………………

Juist.

Elk dieet heeft hetzelfde doel: vet verliezen.

Ieder dieet werkt hetzelfde: ze creëren een calorietekort.

Een calorietekort is namelijk de sleutel tot vetverlies. Niets anders. Er is ontzettend veel wetenschappelijk onderzoek dat dit bevestigt.

Geloof me.

Alles draait om de juiste balans.

Ik wil geen enkel dieet afkraken. Als iets voor jou werkt dan is het goed. Ik wil alleen inzichtelijk maken hoe een dieet werkt. Met deze kennis kan jij prima zelf een dieet samenstellen met de voedingsmiddelen die bij jou passen.

Hoe ik het zelf doe?

Omdat ik hier al een tijdje langer mee bezig ben, en ik mijn lichaam ken, eet en drink ik zonder calorieën te tellen of zo. Ik mijd zoveel mogelijk koek, snoep, chips, frisdrank en fast food (daarmee ben ik al ruim op de helft) Ik zorg ervoor dat ik mijn macro nutriënten (vetten, eiwitten en koolhydraten) in de juiste verhouding ten aanzien van mijn doelen (spieropbouw/onderhoud) binnen krijg. Ik weeg mijzelf zelden en laat de spiegel bepalend zijn voor mijn vet%. Ben ik niet tevreden, dan ga ik gewoon weer een tijdje wat minder eten, waarbij ik mijn macro nutriënten wel in de juiste verhouding hou.

En natuurlijk hou ik ook van een uitspatting op zijn tijd. En dat moet ook kunnen. De kwaliteit van leven staat natuurlijk voorop. Als je het maar weer tijdig compenseert is er niets aan de hand.

Het is gewoon een lifestyle die ik mijzelf heb aangeleerd. Het is praktisch en efficiënt. En bovenal; het werkt voor mij.

Dit is dus wat jij ook zou kunnen doen. Iets zoeken wat bij jou past. Iets wat jij kunt volhouden. Noem het geen dieet, maar lifestyle.

Is dat geen goed voornemen voor het komende jaar? Jou eigen gezonde lifestyle?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.